Már a Témázás rovatban is említettem, hogy különleges családból származom. A szüleim mindketten zenetanárok, ami meglehetősen nagy hatással volt a zenei művelődésemre. Anya zongorára, míg Apa dobra, marimbára, xilofonra, vibrafonra okítja az arra érdeklődő gyerekeket. Épp ezért nem meglepő, hogy számtalan operaelőadást ültem végig, ez utóbbi műfaj sajnos nem igazán férkőzött közel hozzám, és persze rengeteg komolyzenei koncerten is részt vettem már. Rendkívül eklektikus az ízlésem, sok mindenbe szeretek belekóstolni, de a filmzenéknek külön helyük van a szívem csücskében. Mindig is imádtam a kicsit szomorkásabb, mollban íródott dallamokat, mégsem lehet csak egy címkére felhúzni az összeset.
#1 Hans Zimmer
A német zeneszerzővel nyitom a sort, akinek tulajdonképpen ezt a mániámat köszönhetem. Sosem felejtem el azt a napot, amikor gimis koromban megnéztem a The Holiday című filmet, aminek történetesen ő írta a zenéjét. Teljesen elvarázsolt már a legelső pillanattól kezdve. Úgy éreztem, hogy igen, ez az a stílus, amivel tökéletesen azonosulni tudok, ami megdobbantja a szívem, amitől a lelkem megtelik érzésekkel. A soundtrack legelső darabja a Maestro nevet viseli, és ez az abszolút, legeleslegnagyobb kedvencem a mestertől. Megunhatatlan, elragadó, mennyei muzsika, ami jó pár éve a csengőhangom is. Mindig kisüt a Nap, amikor meghallom. Persze sorolhatnék mást is, mert ugyanígy a Minden végzet nehéz, az Egyszerűen bonyolult, a Karib tenger kalózai, a Da Vinci kód, illetve az Oroszlánkirály is közel áll hozzám, de ha egyetlen darabot kellene választanom tőle, akkor az minden kétséget kizáróan a Maestro.
#2 Alexandre Desplat
A léleksimogató, megnyugtató, békés, lassan csordogáló dallamaival teljesen levett a lábamról, egyszerűen rajongok a munkásságáért. Ha valakinek a lelkében ilyen zenék születnek meg, az maga a varázslat. Néztem vele már interjút is, en français, persze, és teljesen lefegyverzett a személyiségével, a franciás charme-jával. Ahogy észrevettem, előszeretettel ír fuvolaszólókat, többször is visszatérő motívum nála. A dallamvilága engem egy elvarázsolt tündérkertre emlékeztet, ahol az ember szinte pilleszárnyakon száll. Nem is emlékszem, mit is hallottam tőle először, de azt hiszem, a Leány gyöngyfülbevalóval volt a legelső élményem vele kapcsolatban. Azonnal elbűvölt, magával ragadott és nem eresztett. A következő benyomás a Coco avant Chanel lehetett, aztán szép sorban a többi. Sokan a Grand Budapest Hotelből ismerik a nevét, amiért Grammy díjat is kapott. A The Angel című számot többször is meghallgattam már, és hihetetlenül közel került hozzám. Bár a filmet nem láttam még, mindenképp szeretném majd sorra keríteni.
#3 Patrick Doyle
Ezúttal egy amerikai zeneszerzőt is bemutatnék, akit valószínűleg kevesebben ismernek, holott egészen elképesztő, amit alkot. Többek között hozzá köthető a Sok hűhó semmiért, az Indokína, a Tűz Serlege, valamint a Kenneth Branagh rendezésében bemutatásra került Hamupipőke zenéje is. Benne azt az erőt, vidámságot és szertelen játékosságot szeretem, amit a dallamaiban is felfedezni vélek. Desplathoz képest nem annyira a szomorkás dallamvilág jellemző rá, hanem inkább egy pozitív, reménnyel teli, harsogó tavaszi tájra emlékeztet. Ha meghallom a Sok hűhó semmiért nyitózenéjét, az felér az instant boldogság érzésével; receptre kellene felírni. :)
#4 Jóhann Jóhannson
Az izlandi fiatalember, aki néhány nappal ezelőtt távozott el közülünk, a Mindenség elméletével hívta fel a figyelmet magára. Korábban is alkotott már, de ez az elbűvölő dallamokkal átszőtt album teljesen elképesztett. Rongyosra hallgattam egy időben, képtelen voltam választani tőle egyetlen kedvencet. Az egész annyira egybefüggő, magával ragadó egyveleg, hogy az ember könnyűszerrel képes belefeledkezni arra a szűk órácskára, amíg tart. Óriási veszteség a zenész szakma számára, rettenetesen megrázott az elhunytáról szóló hír. Döbbenetes, hogy ilyen fiatalon ment el, és mégis, ha csak ezt írta volna meg életében, akkor is boldogan tudnám a kedvenceim között.
#5 Dario Marianelli
Ezt az olasz úriembert a Büszkeség és balítélet 2005-ös adaptációja kapcsán zártam a szívembe. Már az első képkockától kezdve éreztem azt a tökéletes egyensúlyt, ami átszőtte a filmet. Mind a zene, mind a fényképezés, a játék, és a táj olyan hibátlan egységet alkotott, amiről csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. Később bővítettem a sort más munkáival is, de nálam ez lett a befutó. A Liz On Top of the World című zene hallatán úgy érzem, hogy én is ott sétálok Lizzy Bennettel valahol, egy ködös angol réten, és azon mélázom, vajon Mr. Darcy tényleg olyan goromba pokróc-e vagy ez egy álca csupán. :)
#6 Yann Tiersen
Nem maradhat ki a harmónika zene igazi úttörője, az Amélie csodálatos életének zeneszerzője, a fantasztikus Monsieur Tiersen sem. Még általános iskolás lehettem, amikor megnéztem a filmet, de a hatása a mai napig tart. Nem véletlenül kötöttem ki a francia mellett, és nem véletlenül lett a hivatásom ez a páratlan, csilingelő nyelv. Sokszor úgy érzem, hogy amikor franciául beszélek, olyan, mintha énekelnék. Ezt az érzést pedig tökéletesen visszaadja Tiersen is, akinek zenéje rögtön visszarepít Párizsba, és azt kívánom, bár ott sétálhatnék megint a Szajna partján...
#7 Claude Debussy
A végére kék kakukktojást hagytam: bár egyikük sem filmzeneszerző, mégis úgy hiszem, hogy munkásságuk sokaknak inspirálódásául szolgált. Debussy az első perctől fogva a kedvencem, és nem csak azért, mert francia. Ez csupán egy örvendetes plusz, mert elsősorban a dallamvilága, a művei miatt került olyan közel hozzám. A Clair de Lune-re emlékszem elsőként, de Anya gyakran játszotta a Deux Arabesque-et is, épp emiatt ez utóbbi talán az egyik legkedvesebb művem tőle. Azt gondolom, tökéletesen illik ebbe a sorba, és amint látható, engem egyértelműen a romantikus, impresszionista zeneszerzők vonzanak. Óh, és nem elhanyagolható szempont, hogy végül Debussy a szakdolgozatomban is szerepelt, mivel a témám az Egy faun délutánja volt, amit írás közben rengetegszer meghallgattam, hogy inspirálódjak.
#8 Maurice Ravel
Nehéz volt választanom, mivel többeknek is kiadhatnám ezt a helyet. A teljesség igénye nélkül kerülhetett volna még ide Csajkovszkij, Dvořák, Saint-Saëns, Grieg, Prokofjev... Ravelhez is gyerekkori emlékek fűznek, ráadásul az utóbbi időben az egyik kedvencemmé nőtte ki magát. Anya mutatta meg még nekem a Lúdanyó meséit (Ma mère l'Oye), amiből majdnem szakdolgozatot is írtam, de végül másra esett a választás. :) Mindenesetre azóta is az egyik kedvenc négykezes művem, ami Martha Argerich és Lang Lang előadásában abszolút lenyűgöző. Emellett a másik szívemet-lelkemet simogató darab a Le tombeau de Couperin, amit ugyan zongorára írtak, de engem a nagyzenekari változat jobban megfogott. Ravel ezzel a művel tisztelgett a híres francia zeneszerző, François Couperin előtt, aki a 17. században alkotott, épp ezért az egész kompozíció egyfajta barokkos hangzásvilágot kísérel meg feleleveníteni. Imádatos az egész, érdemes meghallgatni!
♩♪♫
Rengeteg zeneszerző van még, aki kedves, de azt hiszem, ők a legkedvesebbek a szívemnek. Ha elvarázsoló, magával ragadó, szívig hatoló dallamokat kerestek, itt szerintem megtalálhatjátok őket. :)
(Képek forrása: Google)