A tovatűnő szeptember

október 03, 2021

Közhelyes ugyan, mégsem tudom másképp indítani a posztot: mégis hova tűnt a szeptember ilyen gyorsan? Gyakorlatilag kettőt pislogtam, és már vége is lett. Volt néhány szép, napos délutánunk, de javarészt inkább az eső dominált. Mindenesetre végtelen boldogsággal tölt el a sárguló falevelek, az almás sütik és a kuckós, olvasós hétvégék egyvelege - ezt az időszakot nagyon-nagyon szeretem. És a java még csak most jön! 

Könyvek és olvasás

Bár Könyvhéten nem jártam (sajnos), ennek ellenére nem maradtam könyves zsákmány nélkül: ezúttal egy svéd mesekönyv került a birtokomba - méghozzá teljesen ingyen! Amikor Upplands Väsbyben jártunk cipőt venni, az emeleten egy számomra új könyves részleget találtam, ahol csupa kiszuperált kötet sorakozott a polcon. Átböngésztem a regényeket, ahol megtaláltam a Jéghercegnőt, sőt, még egy Backmant is, a választásom mégis a Var är Bennys uglor? (= Hol vannak Benny baglyai?)-ra esett, ami a fülszövege alapján egy rövidke téli bújócskáról szól. Engem elsősorban az illusztrációi, na meg a baglyok fogtak meg, ráadásul ez egy viszonylag friss, 2020-ban kiadásra került mese. Télen egész biztosan sorra fogom keríteni! :) 

Kereken három könyvet tudok felmutatni a hónapra, ráadásul egy közülük már az őszi listám egyik tervezett olvasmánya volt. 


Laura Madeleine gasztroregényeibe tavaly "kóstoltam bele", amikor a századfordulós párizsi cukrászda világába merültem bele, de a mostani kötete, az Egy francia titok íze még messzebbre kalauzolt el: egészen a francia-spanyol határhoz, egy kis falucskába, Cerbère-be. Az eleje kicsit nehézkesen és komótosan indult, ám a közepétől annyira felgyorsultak az események, hogy alig bírtam lépést tartani a kíváncsiságommal! Teljesen lenyűgözött a katalán ételek kavalkádja, ahogy a párhuzamosan futó nyomozás is: ez a szerző által kedvelt írói fogás lehet, mivel az első regényében is két szálon mozgatta a cselekményt. Az igényes női lektűr szeretőinek mindenképp ajánlom! Ezután visszatértem az angol nyárba, és együtt göngyölítettem fel a szálakat Agatha Christie nyomozóival a Szentivánéji krimikben. Nem minden novellát élveztem egyformán, ez igaz, mégsem tudom ezt hibának felróni, mivel egy gyűjteményes kötetben nehéz mindenki ízlésének megfelelni. Itt egy Parker Pyne-féle eset lett az egyik kedvencem, ami nem csak elrepített Görögországba, de teljesen át is vert: egyáltalán nem számítottam a végkifejletre! Nagyon kis csavaros bűntény; egy igazi agyafúrt rablásról van szó. Hercule persze most sem okozott csalódást: a kedvenc bajszos belgám és a mókás Hastings kapitány duóján mindig mosolyognom kell - annyira imádni való páros ők ketten! :) 

Végül Lucy Strange legújabb lányregényével, A kastély szellemével tetőztem be a szeptembert, ami abszolút tökéletes választásnak bizonyult! Az írónő hihetetlenül jó mesélő: Aggie története az első pillanattól fogva magával ragadott, és egészen a végéig fenntartotta az érdeklődésem. Bevallom, a nagy csattanót előre kitaláltam, de ez semmit sem von le a regény élvezhetőségéből. Strange kisasszony ugyanis olyan érzékletesen és élethűen festette le előttem Gosswater Hallt, hogy egy pillanatra sem estem ki a gótikus, rejtélyekkel teli elbeszélésből. Aggie igazán szerethető karakter, akinek az olvasó végig drukkol és szorít, és szerencsére minden úgy is rendeződött el, ahogy titkon reméltem. Izgalmas, sodró lendületű, különleges atmoszférájú történet - egy esős, őszi délutánra keresve sem lehet találni hangulatosabb olvasmányt! 

Filmek és sorozatok

Túl sok újdonsággal nem szolgálhatok: a szokásos Korona, és Mi kis falunk mellett befejeztük a Miracle Workers harmadik évadát is. Akadt benne egy-két gyengébb poén, viszont magán a sztorin, az oregoni vándorláson, remekül szórakoztam. Daniel Radcliffe igazán kitett magáért - a kocsmai táncos jelenete nem volt semmi! Nagyon ötletes, hogy minden szezonban egy másik korban járunk, de nálam eddig határozottan a második, azaz a középkori szál viszi a pálmát. 


Emellett délutánonként Poirot-t szoktam nézni, ami számomra különösen jól passzol az őszhöz, illetve esténként a Váratlan utazásra kaptunk rá újabban. Én csupán egy-két elcsípett részletet láttam eddig, na meg Hetty néni és Schubert Éva kettősére nehéz nem felkapni a fejem. Hozzátenném, a magyar szinkron tele van jobbnál jobb hangokkal: Szersén Gyula, Menszátor Magdolna, Tóth Enikő - hogy csak a főbb szerepeket említsem. Olyan békebeli és kedves hangulatot áraszt valamennyi epizód, hogy sokszor azon kapom magam, milyen szívesen belebújnék egy-egy rész erejéig, annyira hívogató Avonlea falucskája. :)

Programok

Rögtön az első szeptemberi hétvégén elautóztunk Västerås-ba, méghozzá a Vallby skanzenbe, ami határozottan az egyik kedvenc helyemmé nőtte ki magát az elmúlt másfél év során. Nem tudnám pontosan megmondani, miben rejlik a vonzereje, de nálam az is épp elég, hogy régi házak között sétálgathatok, miközben libák gágognak, és pipik kapirgálnak szabadon. Ezt megfejelve fokoztuk az élményt, és pár napra rá egy korábban kinézett frilufstmuseumban barangoltunk Södertälje-ben. Felépítésében eléggé hasonló Vallbyhoz: ugyanúgy háztáji állatokkal találkoztunk, ezen felül még egy régi szélmalom is megtekinthető - ez utóbbi viszont éppen felújítás alatt állt, úgyhogy csak messziről néztük meg. Engem mindig lenyűgöznek az ehhez hasonló kis szabadtéri múzeumok, mert egy kicsit úgy érzem, a múlt egy szelete elvenedik meg előttem. 


Uppsalában is jártunk kétszer: először a botanikus kertben, másodszorra az imádott Gamla Uppsalában töltöttünk el egy gyönyörű, napos délutánt. A hónap legnagyobb élménye azonban kétségkívül Hjorthagenhez fűződik, ami egy Marifredben található természetvédelmi terület - egyben egy csodás szarvasrezervátum is. Erre a parkra egy Instagram posztban figyeltem fel, és sietve el is mentettem a térképen, hogy egy szép őszi hétvégén felfedezzük magunknak. A kastélytól nem messze, egy zárt területen bóklásztunk, ahol nagyjából húsz perc séta után rögtön két dámvadra bukkantunk, amit később egy egész csapat követett. Én elképesztő boldog voltam, hogy így, szabadon találkozhattam ezekkel a csodás, pettyes hátú szépségekkel - mesébe illő szombati nap volt! ♡

(Képek forrása: 1, 2, 3 + Google, Instagram)

Hasonló bejegyzések

2 megjegyzés

  1. Ó, a Váratlan utazás számomra Anne Shirley mellett (pár éve a netflixes Anne with an E viszi a pálmát) az egyik kedvenc őszi sorozatom! Gyerekként is imádtam, felnőttként meg amolyan furcsa nosztalgia árad szét bennem, akárhányszor nézem ezt a sorozatot. Bár teljesen elejétől a végéig összesen egyszer néztem, leginkább én is részeket, évadokat láttam belőle egy-egy ősszel.
    A Miracle Workers-szel pedig nagyon szemezek egy ideje, most adtál egy löketet hozzá :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az "Anne with E-vel" én is régóta szemezek, de előtte szeretném legalább az első részt sorra keríteni, hogy nagyjából tisztában legyek a történésekkel. :) Anno volt belőle egy tök szuper mesesorozat, azt nagyon szerettem, úgyhogy nagy reményeket fűzök hozzá!

      Elképzelhető, hogy a Váratlan utazásba is belefutottam gyerekkoromban, mert Hetty nénire kimondottan emlékeztem, de azt nem tudtam, hogy két testvére is van. Szóval apránként összeállt a kép, most már teljesen tisztában vagyok azzal, hogy ki kicsoda. :) Nem csodálom, hogy az őszhöz kapcsolódik neked, nagyon passzol ehhez az időszakhoz. :)

      A Miracle Workers pedig szuper sorozat, tényleg megéri belekezdeni! Daniel Radcliffe fantasztikusan játszik benne - itt éreztem először, hogy már nem Harryt látom, hanem őt. :)

      Törlés