Nyár és könyvek, avagy mit olvasok a kánikula alatt? • Témázás

június 23, 2021

Egy igencsak aktuális témát fogunk kivesézni, hiszen javában tombol a nyár, ami az utóbbi napokban még inkább éreztette a hatását. Őszintén szólva, a szokásos klisés dolgokat leszámítva, nem vagyok kimondottan hatalmas rajongója ennek az évszaknak, ráadásul észrevettem, hogy a fullasztó hőségben jóval lassabban haladok az olvasással is, főleg, mióta nem vagyok egyetemista. Akkor baromira élveztem a hirtelen rám szakadt szabadságot, hogy dúskálhatok a jobbnál jobb olvasnivalókban, és az utolsó cseppig kiélvezhetem a nyarat a vizsgaidőszak "megpróbáltatásai" után, de mostanában már egészen másképp élem meg ezt az időszakot. 

#A nagy visszatérők

Mint minden hasonló poszt megírása előtt, most is az olvasmánylistámmal kezdtem. Sorra végigtallóztam az utóbbi években felbukkanó neveket és címeket, és hát, bevallom, meglepődtem: a napnál is világosabb, hogy milyen szerzőkhöz és műfajokhoz nyúlok, és hogy kiket részesítek ilyenkor előnyben. Camilla Läckberg, Kalapos Éva, Leiner Laura, Meik Wiking, Nicolas Barreau, Tove Jansson és Veronica Henry. Ők azok, akikhez időről időre visszatértem, és akik minimum kétszer a nyaram aktív résztvevői voltak. Szóval, kijelenthetjük, hogy leginkább a komfort zsánereimben mozgok szívesen, és elsősorban a romantikus-, ifjúsági-, illetve a YA tengely mentén haladok - leszámítva a Fjällbacka sorozatot, ami a skandináv krimik táborát erősíti.

# Hónapról hónapra

Június. Ekkor még eléggé elememben vagyok, és nem riadok vissza a "tartalmasabb" olvasmányoktól sem. Előszeretettel fordulok valamilyen természettudományos szerző, mondjuk Peter Wohlleben felévagy egy hozzá hasonló írót szemelek ki, mint pl. Elli H. Radingert, aki a farkasokról írt egy nagyon érdekes önéletrajzi ihletésű beszámolót. Egyelőre eléggé az elején járok, de úgy érzem, hogy ebből is sokat fogok tanulni. 

Július. Igencsak változó, hogy éppen mit emelek le a polcról, de az biztos, hogy főként a fiataloknak szóló könyvek közül mazsolázok. Három éve Becky Albertalli, két éve Lucy Strange, tavaly pedig Tove Jansson volt porondon. Az idén valószínűleg újra Muminvölgybe fogok ellátogatni, mivel a magyarul megjelent kötetek közül egyedül a Muminpapa hőstettei vár rám, amit történetesen a VCS listámra is beválogattam - kellemest a hasznossal, ugye. :)


Augusztus. Az abszolút mélypont a három hónap közül - avagy a széthúzott olvasási idők, a csigatempó, és a "beragadt" könyvek esete. Megfigyeltem, hogy bizonyos időközönként megszenvedek egy-egy történettel, és képtelen vagyok hamar kipörgetni az oldalakat, inkább csak tolom őket magam előtt. Ilyen volt többek között a Cormoran Strike sorozat harmadik része, a Levendulaszoba, vagy a Rudnay-gyilkosságok. Hozzáteszem, az esetek többségében ekkorra időzítjük az éves nyaralásunkat is, és az egész napos ingerek miatt annyira tele van a fejem, hogy valószínűleg ennek köszönhető, hogy nem tudom felvenni a megfelelő fordulatszámot. Az ősz közeledtével viszont egyre inkább kezdek magamra találni, amit többnyire egy jó kis pörgős krimivel szoktam orvosolni - ez mindig beválik.

#Emlékezetesek lettek

Bár legtöbbször a megszokott műfajaimból csemegézek, igyekszem néha beiktatni valami mást is - ami azért nem mindig sikerül, ahogy a mellékelt ábra is mutatja -, ami egy picit eltér a megszokott triumvirátusomtól. Néhány évre visszamenőleg csokorba gyűjtöttem azokat a köteteket, melyek különösen nagy hatással voltak rám, vagy csak szimplán kellemes emlékeket idéznek fel bennem.

  • 2020 · Sarah Winman: Bádogember - Leginkább az élénksárga borítója fogott meg, amire akaratlanul is a napraforgómezőkre asszociáltam, és mennyire betaláltam vele! Nem lett belőle kedvenc, de az édesbús hangulata még sokáig velem maradt. 
  • 2019 · Roald Dahl: Fantasztikus Róka úr - Amilyen nyúlfarknyi történet, olyan frappáns és ötletes! Dahl humora és a gyerekek számára is könnyen befogadható stílusa teljesen levett a lábamról, azóta sorra kerítettem tőle a Matildát is. 
  • 2018 · Antoine Laurain: Az elnök kalapja - Laurain valóban a könnyedebb műfaj képviselője, ennek ellenére ő nem a bugyuta vonalat képviseli, hanem a szerethető, lezser, ízig-vérig franciát, ami akár komolyabb szálakat is megpendít - lásd: politika. Ebben a műben ugyanis François Mitterrand fejfedőjének bájos és mágikus "utazását" követhetjük végig, ami egy picit minden szereplő életét megváltoztatja és továbblendíti. 
  • 2017 · Nicola Yoon: Minden, minden - Itt a filmelőzetesre kaptam fel először a fejem, csak azután vált világossá számomra, hogy egy adaptációról van szó. Imádtam, hogy Maddy nem egy tipikus főhősnő: szarkasztikus humora és a margószélre firkált rajzai olyan üdítő és egyedi stílust kölcsönöztek a regénynek, hogy jóformán pillanatok alatt befaltam. Kár, hogy ezt a filmnek nem sikerült annyira visszaadnia, úgyhogy először mindenképp a szóban forgó könyvet javaslom! :)
  • 2016 · Jennifer Worth: Hívják a bábát - Az egyik legkedvesebb nonficton-öm, egyszerűen rajongtam ezért a történetért! Sajnos a könyvtárból kölcsönöztem ki, pedig nagyon szívesen beszereznék belőle egy saját példányt, mert borzasztó érdekes szociokulturális metszetet ad az '50-es évek munkásosztályáról egy fiatal és pályakezdő bába szemszögéből. 
  • 2015 · Tracy Chevalier: Leány gyöngy fülbevalóval - A film nagy kedvencem, úgyhogy bíztam benne, hogy írott formában sem fog csalódást okozni. Hát, nem tette! Sőt, ezután más Chevalier-t is elolvastam azóta, és változatlanul az egyik olyan szerzőm, akihez bátran fordulhatok, mert a történetei által én is mindig egy kicsit több leszek. 
Babó Buca · Dóri · Larawyn · Readinspo ∷ PuPi · Nita
(Képek forrása: 1, 2, 3)

Hasonló bejegyzések

6 megjegyzés

  1. Érdekes, hogy milyen szerzők, témák jönnek vissza nálad ebben az évszakban. Az emlékezetes olvasmanyok között többet én is olvastam ohh és a Bádogembert kifelejtettem pedig akkor olvastam újra amikor legutóbb Budapesten jártam és a Libramore podcast készítőivel találkoztam ill. egy fotósorozat kelléke is lett.

    Szuper nyári olvasmanyokat kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem hazudtoltam meg magam, az biztos! :) Nahát, tényleg, most, hogy írod, a blogos "profilképeden" is a Bádogember szerepel. :) Akkor neked különösen szép emlékeid fűznek hozzá, és ez olyan klassz dolog!

      Köszi szépen, Dóri, neked is szuper olvasmányokat és IRL programokat kívánok a nyárra! :)

      Törlés
  2. De érdekes ez a dinamika, amit hónapról-hónapra írtál!
    Egyetemen, a vizsgaidőszak után valóban egész más íze volt a szabadságnak és a nyárnak, most már nincs meg ez az érzés, és gyakran jön helyette egy kis olvasási válság ilyenkor - vagy csak a tologatás, mint nálam augusztusban.
    NeEkem is vannak emlékezetes nyári olvasmányok, amikről rögtön bevillan a kép, hogy hol is olvastam, nyaraláson volt-e nálam, napágyon hevertem-e vele, bőröndben került-e. :))

    Jó nyarat neked, legyen benne emlékezetes olvasmány most is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bennem sem tudatosult mindaddig, amíg el nem kezdtem írni a posztot, szóval számomra is érdekes felfedezés volt. :)

      Jaj, nagyon! Az olvasói válság időről időre felüti a fejét, de kimondottan ilyenkor, máskor ritkábban. Valószínűleg a programok és a nagy meleg sem "könnyíti meg", de néha kell is ennyi. Szerintem tökre belefér. :)
      Nálam is vannak olyan történetek, amik adott nyarakhoz kapcsolódnak - ilyen volt pl. az Odüsszeia, amit még a nyaralásra is vittem magammal, hogy haladjak vele. De arra is emlékszem, hogy a Vörös és feketét a verőcei kisházban fejeztem be, amikor kint aludtunk az akkori családi találkozó után. :)

      Neked is nagyon jó nyarat kívánok, PuPi és hasonlóan szuper, kellemes olvasmányokat! :) :*

      Törlés
  3. A Leány gyöngy fülbevalóval nekem is nagy kedvenc lett. :) Melyik másik regényét ajánlod a leginkább?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, örülök, hogy neked is ilyen jó élményt jelentett! :) Én a Hölgy és az egyszarvút feltétlenül javaslom, illetve ami várólistás, és az őszre ütemeztem be, az az Isteni teremtmények, de erről még nem tudok semmi konkrétat. :) Az előbbi viszont szuper, ráadásul én azt a szőttest meg is néztem Párizsban, a Cluny Múzeumban, szóval azóta még nagyobb a szerelem. <3

      Törlés