Inspiráló emberek a könyves világból - és azon túl • Témázás

május 27, 2021

Az olvasásban meglehetősen határozott vagyok, és ritkán engedem magam befolyásolni. Legyen az egy csalogató cím, netán egy ígéretesnek tűnő fülszöveg, esetleg egy csábító borító, szeretem tartani a három lépés távolságot, és nem azonnal felülni a hype vonatra. Általában elég jól rá tudok érezni, hogy mi az, ami nekem való, ennek ellenére vannak olyan szerzők, bloggerek és más, a közéletben felbukkanó emberkék, akik a munkásságukkal, véleményükkel vagy a világlátásukkal inspirálnak, és látnak el jobbnál jobb ötletekkel a következő olvasmányaimat illetően. 

#1 Szerzők


Nem véletlenül szerepelnek így, egy csokorban, ugyanis mindhárom úriember hozzájárult ahhoz, hogy az legyek, aki vagyok; hogy úgy éljem az életemet, úgy hozzam meg a döntéseimet, ahogyan most teszem. Számomra ők igazi, nagybetűs hősök és példaképek, akikre felnézek - akik motiválnak, hogy még jobb ember legyek. 

David egész lénye úgy hatott rám, mint tavaszi zápor a földbe vetett magokra: csak úgy szívtam magamba a sok tudást, bölcsességet, és a természet iránt érzett őszinte lelkesedést. A mai napig a legnagyobb ideálom az élet minden létező területén, és azt kívánom, bárcsak több ilyen elhivatott és elszánt ember élne a bolygón rajta kívül, mert kétségkívül pótolhatatlan szerepet tölt be az élővilág megmentéséért folytatott misszióban. Nem csupán a természetfilmjeivel hat rám, hanem könyves fronton is képes általam még nem ismert érdekességekre rámutatni, és tanítani. Rajongok a humoráért, a hihetetlen szakmai tudásáért, és azért a gyermeki kíváncsiságért, ami túl a 95. életévén is kihallatszik a narrációjából. 

"A kedvenc német erdészem", ahogy hívom Petert, hasonlóan pozitív és meghatározó szerző az életemben. Annak pedig kimondottan örülök, hogy egyre többen találnak rá, és ismerkednek meg a műveivel, mivel az európai erdők védelmében végzett munkája kulcsfontosságú. Lawrence neve sem először merül fel a blogon: anno óriási hatással volt rám, teljesen odavoltam az elefántcsorda megszelídítéséről szóló történetéért. Ezt az érzést csak fokozta a Babilon bárkája, ami a badgdadi állatkert megmentéséről mesél, ahol Lawrence saját testi épségét kockáztatva utazott el a háború sújtotta övezetbe, hogy segítő kezet nyújtson az ott dolgozóknak. Fantasztikus és egyben megrázó erről olvasni, ugyanakkor a szívem megtelt hálával és szeretettel, ahogy az emberek vállt vállnak vetve harcoltak és küzdöttek az állatkert minden kis lakójáért. 

#2 Karakterek

Viszonylag ritkán szoktam kedvenc karakterré kikiáltani valakit, viszont az olvasmánylistámat böngészve eszembe jutott néhány olyan szereplő, akik iránt a mai napig valamilyen megmagyarázhatatlan szimpátiát érzek. Az első ilyen könyves karakter, aki eszembe jut, az Hermione Granger. Igen, olykor zavaróan tudalékos, viszont nem tudom, hol lennének a fiúk nélküle. Számtalan alkalommal mentette meg a barátai életét, de nem egyszer vállalja a veszélyt, és néz szembe a félelmeivel. Ezzel szemben Luna Lovegood éppen az ellentettje: különc, furcsa, álmodozó, mégis felvállalja önmagát, még akkor is, ha ezzel a népszerűségi lista aljára kerül. Nem foglalkozik mások kinézetével, épp ellenkezőleg: szeretettel és odaadóan fordul olyan teremtmények felé is, amiket mások megvetnek vagy kinevetnek. 

Hogy a hazai szereplők is képviseltessék magukat, nem maradhat ki a sorból Horváth Kati, a Bezzeg az én időmben főszereplője, illetve Vitay Georgina, akit bizony nem egyszer sajnáltam meg tíz évesen, amikor az Abigélt olvastam. Mindkettejük lelkét megtépázza a háború, szinte pillanatok alatt hagyják maguk mögött a gyerekszobát, hogy a körülmények miatt egy csapásra felnőtté váljanak. Bátorságuk, kitartásuk és lelki erejük elképesztő erőt sugároznak - bármelyik kislánynak példaképül szolgálhatnak. 


#3 Közéleti szereplők

Az egyik legszuperebb dolog, ami mostanában a YouTube-ra került, az határozottan Szabados Ági sorozata, a Mutasd a könyvespolcod. Egyszerűen imádom ezeket az adásokat: nemcsak bogarászni a könyvcímeket, hanem megismerni új oldalukról azokat az embereket, akiket eddig a művei alapján, esetleg a tv-ből, vagy az internetről ismerek. Engem teljesen meglepett, hogy Fluor Tomi mennyire nagy Grecsó rajongó, ahogy az is, hogy Dukai Regina mennyire ragaszkodik a nagymamája könyveihez. Egészen más arcukat mutatják valamennyien, és teljesen megnyílnak Áginak, aki, tegyük hozzá, remek beszélgetőpartner. Látszik, hogy alaposan felkészül az interjúk előtt, mégsem válik mesterkéltté a kamera előtt, hanem abszolút önmagát adja. Nem mondom, hogy minden említett könyvet el fogok olvasni, inspirációt viszont bátran lehet meríteni belőle. :) 

Tudom, most elég megosztó leszek, de azt hiszem, Viszkok Fruzsi klasszikusok iránti rajongása ugyancsak példamutatónak tekinthető. Már egy ideje követem Fruzsi munkásságát, és bár nem minden videója szól nekem, ennek ellenére nagyon becsülöm benne, hogy teret enged a könyvmolyságának, és a Poketek mellett a magyar írókat is népszerűsíti - elég Szerb Antalra, vagy Szabó Magdára gondolni. Noha ezeknek a beszámolóknak nem olyan magas a nézettsége, ez nyilvánvaló, Fruzsi mégis elkészíti őket, mert ez egy számára fontos és szívének kedves hobbi. Egyébként nemrégiben lebbentette fel a fátylat a rendszerezésről szóló könyvéről, ami a HVG Kiadó gondozásában fog megjelenni a hónap végén, és amire én is kíváncsi lettem. Megvenni nem tervezem, de belelapozni, és könyvtárból elolvasni igen, mert érdekel, ő hogyan fogja meg a témát, és mit tekint sarkalatos pontnak. 

#4 Bloggerek
(Avilda · Dóri · Heloise · Niki · PuPilla · Szilvamag)

Könyvek, amiket mások hatására olvastam el - a teljesség igénye nélkül:

Eowyn Ivey: A hóleány · Niki & PuPi,

És amit még tervezek:


▿▾▿

A kötetek közül nem egy vált a kedvencemmé, amire magamtól nem feltétlenül találtam volna rá, vagy pedig csak egy jól irányzott "lökés" hiányzott - úgyhogy már ezért is hatalmas köszönet jár mindannyiótoknak. ♡ 

A többiek bejegyzései: Dóri · Kata | Utóvéd: PuPi
(Képek forrása: 1, 2, 3)

Hasonló bejegyzések

8 megjegyzés

  1. Haha, Viszkok Fruzsit mindketten felhoztuk :) Sokan csípőből leírják őt, de szerintem szuper példakép lehet a fiatalabb generációjának, meg tök örülök, hogy írt egy könyvet is, biztos óriási érzés lehet, és a magyar piacon szerintem hiánypótló is.

    Ha már Harry Potter, én inkább Luna Lovegood szeretnék lenni, mint Hermione, de lehet, csak azért, mert reálisabbnak érzem, H. karaktere végtelenül távol áll tőlem, de persze azért szeretjük őt is :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen egyetértek, sokkal inkább Fruzsi legyen példakép, mint valami üresfejű, nyafogó valaki, aki kettőig se bír elszámolni. Igen, eddig csak Marie Kondo volt a piacon ebben a témában, úgyhogy ezért is csigázott fel, hogy ő is ezt a témát választotta. A legutóbbi vlogjában meg is rendelte a könyvét, hogy "végigkísérhesse a folyamatot", ami szerintem tök cuki dolog. :)

      Ó, nekem Luna nagy kedvencem volt, és hozzá én is picit közelebbnek érzem magam, mint Hermionéhoz. De mindkettejüket szeretjük, így igaz. :)

      Törlés
  2. Ó, köszönöm az említést, és remélem, tetszeni fog a könyv!! Szabados Ági új videói nekem is nagyon tetszenek, Bauer Barbara olyan szimpatikus, szeretem hallgatni. Viszkok Fruzsival meg ugyanígy vagyok, mint te, nem minden videója nekem való, de amikor könyvekről beszél, az tök jó :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A nyáron kiderítem, akkorra terveztem be, ahogy írtam is. ;)
      Mondjuk szegény Bauer Barbara nekem íróként annyira nem jött be (bár csak egy könyvet olvastam tőle), de maga az interjú nagyon érdekes volt. :) Igen-igen, Fruzsi könyves tartalmainak mindig nagyon megörülök!

      Törlés
  3. Peter Wohllebenre miattad figyeltem fel, és lett szerelem - nemsokára olvasni fogom a legutóbb magyarul megjelent könyvét is.
    Attenborough-tól is miattad szeretnék olvasni - ki is hoztam két könyvét a könyvtárból :))
    James Herriot - nálam is várólistás, engem Nita bejegyzései - értékelése győzött meg, hogy kell - ill. a sorozatra is kíváncsi vagyok ami nemrég készült.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy örülök, hogy te is így megszeretted Wohllebent! :)) Én már elkezdtem, bár még csak egy fejezetet olvastam belőle, de úgy érzem, ebben is fogok találni értékes gondolatot.

      De izgi, remélem, Attenborough bácsi is jó élmény lesz! :) A Herriotos sorozatot csak ajánlani tudom, én nagyon imádtam, de a könyvre is rettentő kíváncsi vagyok, amióta Anna bejegyzését olvastam róla. :)

      Törlés
  4. Szia Eszti! :D Megérkeztem, még ha kicsit későn is! ;)
    Szerintem te kifejezetten olyan ember vagy, aki tudja, hogy mit szeret olvasni, kit és milyen műfajt kedvel, mi felé nyúljon, nagyon jól ismered magad és az ízlésed, ami egy apró kis szuperképesség, ha belegondolsz. ;) És tök jó, hogy nem hagyod magad befolyásolni, de azért vannak, akik őszintén inspirálnak téged is, és közel érzed magadhoz a világlátásukat.
    Olyan jó, hogy így felsoroltad azt is, hogy melyikőnk miatt olvastál el egy-egy könyvet. ♥ Ez valahol az alfája és omegája a könyvesblogolásnak szerintem, szóval baromi jó ilyesmiről visszajelzést kapni! :) És hát mondanom sem kell, hogy bizony én is vettem és olvastam már miattad könyveket, szóval ez egy oda-vissza dolog. ;)
    Nagyon jó volt olvasni a posztodat, és különösen tetszettek a kiemelt karakterek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia PuPi! :))

      Olyan mosolygóssá tetted ezzel a kommenttel a napomat, köszönöm! :) Tényleg nagy "adomány" ez, hogy ennyire ismerem már magam, és így kifinomultak a radarjaim az elmúlt évek alatt. :) Persze, valamennyiőtök inspirál engem, de nagyon jó érzés tudni, hogy ez kölcsönös! <3 Nem is biztos, hogy az összes könyv szerepel, de elsősorban azt hiszem a legfontosabbakat és a kedvenceket igyekeztem összeszedni. :)

      Nagyon örülök, hogy tetszett a poszt, és a karakterekről szóló rész is! Azt igazából utólag írtam hozzá, már akkor, amikor majdnem készen voltam, de úgy gondoltam, hogy odakívánkozik. És ezek szerint igazam is lett! :)

      Törlés