Mi mindent köszönhetek a messzi Északnak?

május 27, 2020

Elképesztő belegondolni, hogy lassan a harmadik évfordulót ünnepeljük Svédországban, ami a maga módján alaposan felbolygatta mindkettőnk életét. Jóllehet, már kevésbé kerülnek fókuszba az itteni élmények, azért próbálok belecsempészni itt-ott némi személyes adalékot - csak a teljesség kedvéért. Mostanában többször is azon kaptam magam, hogy milyen sok mindent eltérően látok már, mennyire más ember lettem ennyi idő elteltével. Persze ehhez nem feltétlenül kell külföldre költözni, azonban a helyi környezet és mentalitás akaratlanul hatást gyakorolt ránk - ahogy teszi ezt mind a mai napig. 

#1 Az élővilág csodálatára tanít

Bár világéletemben odavoltam az állatokért és a növényekért, ez sosem látott magasságokba emelkedett az utóbbi évek során. Az itt élők számára a természet olyan, akár a levegő: pótolhatatlan. Skandináviában ráadásul hihetetlenül sok zöld terület áll bárki rendelkezésére, amennyiben tiszteletben tartja az allemansrätten szabályait. Az elmúlt hetekben egyre több erdős területet térképeztünk fel, és a listának még közel sincs vége! Csupán a mi környékünkön kapásból tíz különböző helyre lehet kiruccanni; itt madárkilátó, ott fapallós utacska, esetleg nádas-mocsaras hely, netán sűrű fenyőerdő vár ránk... Mindig új arcát mutatja, és ez nyilvánvalóan az évszakok körforgásával egyidejűleg változik - nem is lehet igazán betelni vele!


#2 Környezettudatos életmódra nevel

Emlékszem, amikor először jártam látogatóban a páromnál, teljesen lenyűgözött a szelektív gyűjtés rendszerének tökéletes kidolgozottsága, mivel akkoriban nálunk eléggé gyerekcipőben járt ez az egész. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy mi azelőtt is külön gyűjtöttük a papírt és az üveget, ezenfelül bizonyos időközönként a Nagypapámék komposztálójába hordtuk át a konyhai hulladékot; ennek ellenére a svédek életének szerves és fontos (!) részét képezi a szortírozás. Seperc alatt beletanultam a kiköltözés után, így valahányszor hazalátogatok, minden újrahasznosítható csomagolást ugyanúgy tisztára mosva teszek a helyére.


Emellett idekint mi Soda Stream gépet használunk, ennek következtében nem vásárolunk palackozott vizet, illetve a takarítószerekből is kizárólag öko minősítésű juthat a kosarunkba (imádom a komposztálható törlőkendőket!), valamint amennyire lehetséges, kerüljük a pálmaolajat tartalmazó termékeket. Az egyedüli bánatom, hogy nincs hagyományos értelemben vett piac, de amiből van helybéli termesztésű zöldség vagy gyümölcs, abból igyekszünk azt választani. Ó, és még valami: borzasztóan büszke vagyok a páromra, ugyanis az ő szorgalmazására a kávékapszulát is lecseréltük újratölthetőre, és jelentem, kiválóan működik! 

#3 A kevesebb olykor több - és ez tényleg igaz! 

A lagom életvitelt olyannyira elsajátítottuk, hogy immár fogalmam sincs, hogyan lehetne másképp látni a világot. Tény, hogy én eleve ezen értékek mentén élem a mindennapjaimat mióta csak az eszemet tudom, viszont Svédországnak sikerült továbbra is ezen az úton tartania. Egyszerűen megpróbáljuk megélni a hétköznapi pillanatokat, bármilyen apróság is érjen bennünket - mindben örömünket leljük. Legyen az egy napsütéses teraszon eltöltött kávészünet, egy számunkra ismeretlen helyszín felfedezése, közös sütés-főzés, vagy épp egy csendes autókázás a kedvenc útvonalunkon. Nem vágyunk luxuscikkekre, se felesleges kacatokra - inkább gyűjtünk közösen élményeket, és vágunk neki karöltve egy nagy kalandnak!


Azt hiszem, a tavalyi roadtripes nyaralás részben azért is vált olyan emlékezetessé, mert minden pici eleme minket tükrözött, továbbá bármikor megtehettük, hogy csak úgy megállunk útközben, hisz meg kellett csodálnunk az út mellett elterülő fjordot, vagy történetesen a hegyes-völgyes szakaszon egy birkacsapat keresztezte az utunkat. Különben tervben van még jópár hasonló stílusú barangolás, ám a vírus alaposan összekuszálta a terveinket... De mint tudjuk, ami késik, nem múlik! :) 

#4 A kávé igenis elengedhetetlen

Sokáig hadilábon álltam a kávéval - kislányként különösen taszított ez a kesernyés ital. Elképzelésem sem volt, mit esznek rajta a felnőttek, hogy ihatják ezt minden reggel? Később, már egyetemista koromban ért a felfedezés: a kávé finom is lehet! Épp csak egy kis tej és cukor kell, és rögtön az abszolút iható kategóriába esik. Ennél fogva a fél kilenckor kezdődő előadásaim előtt gyakran egy bögre tejeskávéval indítottam a napot, sőt, igazából dupláztam, mivel Apukám rendszeresen főzőtt nekem egy adagot, mielőtt elindultam volna otthonról.


Valószínűleg keveseket lep meg az az adat, miszerint Svédország listavezető a kávéfogyasztást illetően. Errefelé nem létezik meeting, baráti találkozó, vagy randevú egy csésze fekete nélkül - mi több, a svédek többsége kizárólag üresen, bármilyen édesítés nélkül issza. Ez utóbbi számomra elképzelhetetlen tej nélkül (a plusz cukorról időközben leszoktam), viszont a szokást mi is rendszeresítettük az életünkben, méghozzá egy külön rituálé keretében. Voltaképpen akármilyen sütit eszünk délután, nem maradhat el mellőle - ahogyan a reggeli kávézásnak is megvan a maga aktivizáló hatása. 

#5 Embertársaink tisztelete nélkülözhetetlen

Egy ilyen sokszínű, változatos kultúrákat felvonultató ország számára létfontosságú az emberek iránti alázat, ami az élet minden területén megmutatkozik. Ha belépünk egy boltba, jó eséllyel szolgálhat ki bennünket fizetéskor egy bevándorló nő vagy férfi, ahogy a nyelvtanfolyamokon is többnyire a világ minden tájáról érkeznek ide a tanulni vágyó felnőttek. Sosem tudtam mit kezdeni a rengeteg gyűlölködéssel és atrocitással, ami a menekültek felé irányul - ez errefelé egyáltalán nem létező jelenség. Attól pedig tekintsünk el, hogy a média éppen milyen színben tünteti fel az ezzel kapcsolatos híreket... Mindenütt vannak veszélyes területek - igen, Budapesten is. Nyilván az ember észben tartja, és nem fog éjnek évadján egyedül hősködni.


Számtalan különböző nemzetiségű emberrel találkoztam már, amióta itt élek, és őszintén szólva, inkább előnyére változott bennem mindez. Éppen olyannak tetszik a világ, amilyen valójában: komplexnek, sokrétűnek, sajátosnak

▵▾▵

Elképzelhetőnek tartom, hogy valamennyi pontot egy másik országban ugyancsak elsajátítottam volna - akár otthon maradva is -, ezzel szemben akadnak kifejezetten specifikus, csakis Skandináviára jellemző vonások köztük. Mindenesetre nem szeretnék túlzottan illúzórikus képet sem festeni Svédországról, mivelhogy külföldön továbbra sincs kolbászból a kerítés... Azonban a magunk módján továbbörökíthetjük ezeket a gondolatokat, értékeket, és a jövő nemzedékét e szellemben is taníthatjuk tovább. Úgy vélem, mindegyik olyan mély gyökeret eresztett bennem, hogy bárhol is lakjak majd a jövőben, az északi mentalitás egy része örökké bennem fog élni - legalábbis bízom benne. 

(Képek forrása: Pinterest // unsplash.com) 

Hasonló bejegyzések

6 megjegyzés

  1. A svéd mentalitásban több dolog is nagyon tetszik nekem, meg magában Svédországban. Imádom, hogy ennyi zöld terület van, hogy ennyire komolyan veszik a szelektív gyűjtést, hogy odafigyelnek magukra és a környezetükre. Az egyszerűbb élet iránti vágy is annyira jó, hogy megvan, én is erre szeretnék törekedni, hogy élvezzem azt, ami van, és ne csak a tárgyak vevésében találjak élvezetet, hanem egy napfényes délutánban vagy egy nagy sétában is.
    Szerintem nagyon szuper, hogy megtapasztalhatod ezeket a dolgokat és biztos vagyok benne, hogy ezeket tovább fogod vinni, mert ez a mentalitás alapból is nagyon illik hozzád. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jól látod, ez tényleg így van. :) Nekem a kezdetektől fogva nagyon szimpatikus volt mindez, úgyhogy nem jelentett különösebb nehézséget az elsajátítás, de az, hogy ezeket az életünkbe is beleépítettük, szerintem sokat számít. :) Sokat lehet tanulni tőlük, és igazából csak rajtad áll, hogy ebből mit fogsz hasznosítani. :)

      Köszönöm! <3 Én is így érzem, és azt hiszem, Dáviddal együtt csakis profitálni fogunk mindebből. :)

      Törlés
  2. Imádom ez a bejegyzést, köszönöm, hogy megírtad! :D
    Nemrég határoztuk el magunkat a párommal, hogy az egyetem után külföldre költözünk, és szinte biztos, hogy a bal oldali szomszéd, Norvégia lesz a cél. Nagy szükségem van most ezekre a posztokra. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy segíthettem vele, köszönöm a visszajelzést! :)

      Norvégia különben gyönyörű ország, tavaly ott nyaraltunk (van is róla poszt, ha érdekel ;)), és elég sok minden hasonlóan működik, pl. ugyanúgy "pant" rendszerben valósul meg a palackok visszaváltása, mint nálunk.

      Szerintem nagyon jó tapasztalat és lehetőség valamennyi időt eltölteni Skandináviában, én legalábbis mindig erre jutok. Sok sikert kívánok nektek! :)

      Törlés
  3. Szívmelengető volt olvasni ezt a bejegyzést, és több eleménél bólogattam magamban. Az apró szépségek, a természet szeretetet és tisztelete nálam is fontos, talán az utóbbi évben lett még hangsúlyosabb. A blogod is jó megerősítést - inspiráció.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, nagyon örülök, hogy ilyen jó érzéseket keltett benned! :)

      Szerintem sosem késő ráébredni, milyen sok apró csoda rejtőzik körülöttünk, és határozottan jobb emberré tesz minket, ha elkezdjük értékelni, észrevenni és megbecsülni ezeket. :) Erre mindig nagy hangsúlyt fektettem a blogon, és szeretném a továbbiakban is ezt képviselni. :)

      Törlés