Meglátni és megszeretni: Stockholm

augusztus 26, 2016

Ahogy a romantikus filmekben is szokás, minden egy pillanat alatt történik. Az ember csak arra eszmél, hogy ott van, egy lüktető, nyüzsgő skandináv fővárosban, mégsem érzi elveszettnek magát, mert az egész olyan furcsán otthonos. Nekem folyamatosan ilyen érzésem van, valahányszor Svédországban vagyok. Nem az otthonom, sosem voltam ott azelőtt, mégis kezdettől fogva egy húron pendültünk. Véletlen? Aligha. :) Ez az első látásra szerelem. Avagy meglátni és megszeretni csupán a kezdet... 
Ha rákeresünk Stockholmra, egyből látjuk, hogy egy szigetvárosról van szó. 14 szigetre épült, melyet 53 híd köt össze. De ennyi elég is a számokból... Nem fogok szigetenként bemutatni megtekintésre érdemes dolgokat, inkább összeszedegetem azokat a helyeket, amiket szeretek/szerettem, ajánlom és tetszett is. Azaz erősen szubjektív lista, ahogy az már az előző bejegyzésekből is kiderült. :)

GAMLA STAN


                               
Talán a legkedvesebb helyem mind közül. Mindig lenyűgöz a szűk kis utcáival, a gyönyörű színeivel, a csodaszép üzleteivel, a főterével... Gyakorlatilag nincs olyan szeglete, amit ne szeretnék. :) Az meg csúcs szuper, hogy valamennyi utcácska egyenesen a partra vezet bennünket. Érdemes a "főkapun" keresztül menni, ami a Királyi Palotától indul, majd egészen a Stortorgetig (főtér) elsétálni, végül pedig lecsurogni a Slussenhez és onnan átkompozni Djurgården szigetre. Nekem ez az egyik kedvenc útvonalam. :) Lehet venni számtalan, szebbnél szebb képeslapot, rengeteg Dala lovacskás szuvenírt, Muminos tárgyakat, de akár édességboltokat vagy különféle ruhaüzleteket is találhatunk. Az árak is igen szépek, úgyhogy érdemes plusz pénzzel felszerelkezni. Plusz tipp: Itt található Stockholm legkisebb szobra, Järnpojke is. Ő a kisfiú, aki a Holdat nézi. :)

DJURGÅRDEN


Ez a sziget rengeteg látnivalót kínál. Itt található ugyanis a Skanzen, a Vasa Múzeum, a Nordiska Múzeum, az ABBA Múzeum, de még a híres vidámpark, a Gröna Lund is. Ezen felül még bőven van látnivaló, de talán ezek a legismertebb helyek. :) Maga a sziget egyébként egy óriási parkhoz hasonlít, főleg nyáron. Rengeteg svéd emberke kiül a fűbe ebédelni, beszélgetni, vagy épp piknikezni, ugyanis a Djurgården mindre kiválóan alkalmas.


A Skanzen önmagában egy egész napos program, amit tényleg nem érdemes kihagyni. :) Egész évben nyitva van, télen egészen más élmény, mint nyáron. Korabeli ruhákba öltözött emberek kalauzolnak a kis svéd parasztházakban, és mutatják be az akkori életet. Ezen felül régi üzletek és egy nagyobb állatkert is helyet kapott itt. Az állatkertben többek között rénszarvassal, mackóval és fókákkal is találkozhatunk. :) Ráadásul, ha nem a főbejáratnál megyünk be, akár libegővel is felmehetünk némi kis felárért cserébe. :) (Ez viszont csak jó időben üzemel, úgyhogy érdemes résen lenni!) Nagy élmény belelátni az akkori svéd társadalom életébe, kicsit elmerülni a múlt emlékei közé. Én legutóbb közel 600 képet lőttem, úgyhogy tényleg nagyon sok a látnivaló. Plusz tipp: a panoráma fantasztikus. :)

A Nordiska Múzeum a svéd kultúra mélységeibe kalauzolja el látogatóit. Kicsit olyasmi a hangulata, mint a skanzennek, hiszen korabeli ruhákat, tárgyakat, bútorokat, ékszereket láthatunk, de ezen kívül helyet kaptak a neves svéd ünnepek is, az ehhez kapcsolódó hagyományok, illetve időszakos kiállítások is mindig láthatók. A mi ottjártunkkor, januárban, éppen a cukor történetéről volt szó. Még egy kisebb szupermarketet is berendeztek, és még cukorkából készült csillár is volt. :)



Minden valamirevaló turistakönyv ajánlja a Vasa Múzeumot. Nem véletlenül, ugyanis nem mindennap találkozhat az ember egy ekkora monstrummal, mint a Vasa. Ez a hatalmas hajó a 17. század elején süllyedt el. A tragédia 50 matróz életét követelte, így ez Svédországnak is egy óriási csapás volt. Közel 30 évig a tenger fenekén pihent, majd különleges technikával kiemelték a vízből és építettek neki egy múzeumot. Nem csak a hajó történetét, de a 17. századi hajózásról, a matrózokról, a hajón talált tárgyakról, illetve a hajó megmentéséről is szól ez a különleges tárlat. A különlegessége abban is rejlik, hogy a múzeumot a hajó köré építették. Mivel egy hatalmas épületről szól, talán senkit sem lep meg, hogy hét szinten kínál látnivalót. A belépőjegy nem olcsó (ahogy egyik helyre sem), de kihagyhatatlan! Belül elég nehéz jó képet készíteni, mert meglehetősen sötét van, és csupán a hajót világították meg, de nem lehetetlen. :)

Az ABBA Múzeum egyelőre kimaradt, mivel főleg fellépőruhák és fotók láthatók, de aki nagy ABBA fan, annak kötelező megnézni. :) Jegyet elővételben is lehet váltani az interneten itt. A Gröna Lund szintén pótolnivaló a listán, de mivel se a barátom, se én nem vagyunk akkora vidámpark fanok, ezért nem is siettettük ezt a kérdést. :) Idővel ezt is meglessük majd. Nyáron különben koncertek is vannak, engem inkább ez utóbbi érdekel, úgyhogy meg is beszéltük, hogy jövőre kinézünk egy szimpatikus előadót és meghallgatjuk. :)

A VÁROSHÁZA



Már messziről kimagaslik ez a csodaszép, erőt sugárzó épület, de közelebbre érve is felejthetetlen élményt nyújt a stockholmi Stadshus. Nem is tudom, láttam-e már máshol olyan városházát, amelynek egy jelentős részét víz veszi körül. Ugye, hogy nem jellemző? Nyáron kifejezetten megtelik turistákkal, télen valamivel kevesebb a tömeg, mert a part mellett erősen fúj a szél, de ígyis-úgyis magával ragadó. Érdemes felmenni a toronyba is, ezt mi is most ejtettük meg, mert lenyűgöző kilátásban gyönyörködhetünk odafent! Csak bizonyos intervallumokban indítanak csoportokat, ráadásul meghatározott számban, úgyhogy résen kell lenni, de mindenképp ajánlom. :) Innen lehet kicsit informálódni az idegenvezetésről, de én mindenképpen a tornyot ajánlom elsősorban. Elég hosszú az út felfelé, de mindenkit biztosíthatok arról, hogy megéri! :)


SKEPPSHOLMEN 

Skeppsholmen is egy régi adósságom volt, de idén ezt is törlesztettük. :) Ezt a kis szigetet ugyanis eddig mindig csak a kompról láttam, de ezúttal úgy gondoltam, érdemes közelebbről is megnézni. Itt található különben a Moderna Museet, úgyhogy ha valakit a modern művészet érdekel, akkor csak bátran, itt alighanem érdekes kincsekre bukkanhat. Engem leginkább a kilátás, illetve a koronás híd miatt érdekelt, nem a múzeum miatt. Nem is csalódtam, a kilátás is mesés, de maga a sziget is megfogott. A Djurgårdenből induló kompok egyike itt is megáll, úgyhogy akár sétálva, akár komppal is könnyen elérhető, de szerintem a hídon átsétálva a legjobb. Egyrészt velünk szemben ott van a Slussen, illetve a Királyi Palota, mellettünk pedig a Nemzeti Múzeum, ami önmagában is egy fenséges épület. A sziget könnyen bejárható, viszonylag kicsi, parkos terület, aminek a tetején ott trónol a Kastellet Skeppsholmen. Érdemes felcaplatni odáig, mert a kilátás itt is minden lépést megér. Ezúttal ismét a Djurgården szigetre láthatunk, de egy kicsit másabb szemszögből. :)


SÖDERMALM

Aki otthonosan mozog a Millenium univerzumban, az pontosan tudja, hogy a cselekmény nagy része ebben a városrészben játszódik. Itt lakott Lisbeth Salander, Mikael Blomkvist, de itt található a Millenium szerkesztősége is. Az igazán lelkes rajongók részt vehetnek egy igazi, hamisítatlan Millenium túrán is, de szerintem felesleges ezért pénzt kiadni. Az interneten is könnyen rátalálhatunk a főbb helyszíneket bemutató térképre, és magunk is bejárhatjuk a regényben említett helyszíneket. Rettentően kíváncsi voltam, hogy mit is rejt ez a része Stockholmnak, de a szűk utcák, hatalmas emelkedők már ismerősként kacsintottak rám. Amikor ott jártam, meglepően kevés ember barangolt rajtam kívül arra, ráadásul, mivel korábban egy kedves molytárs felhívta a figyelmem, én rögtön a kilátó ponttal kezdtem, a Monteliusvägennel. Innen lehet igazán, 360°-ban belátni a főbb szépségeket, amikről már korábban meséltem. A Városháza, az egész óváros fantasztikus pompájában mutatkozik meg. Nem lehet betelni a látvánnyal, én is legalább fél órát bámészkodtam és fotóztam. :) A gyönyörködés után lecsorogtam a kisebb utcákon és sétáltam egy kicsit a macskaköves részeken, ami szintén jó kis túrának bizonyult. Fantasztikus ez a rész is, még mindenképp szeretnék visszatérni és kicsit jobban feltérképezni ezt a területet is. :) 


Továbbá, ami Södermalmhoz még hozzátartozik, az a Fotografiska Museum, azaz a fotómúzeum. Mivel gyakran mászkáltam egyedül, ezért úgy gondoltam, ez a hely is éppen olyan, amit inkább egyedül lesnék meg, a magam tempójában.  Tulajdonképpen már ezzel a hellyel is régóta szemeztem, de ezúttal Greta Garbo győzött meg arról, hogy meg is kellene látogatnom. Bevallom, nem igazán ismerem a híres, svéd színésznő munkásságát, de érdekel, ráadásul a képei alapján igazán szép nő volt, úgyhogy gondoltam, ismerkedésnek éppen jó felütés lesz ez a tárlat. :) Nem is csalódtam, korabeli fotók, filmplakátok, de még kisfilmek is voltak. Mivel Garbo rettentően védte a magánéletét, ezért nem is igazán jelent meg róla sok fotó, itt viszont kiállításra kerültek még eddig nem látott darabok is. Emellett a karrierjét is szépen bemutatták, svéd- és angol leírásokkal illusztrálva. A Garbo tárlaton kívül láttam egy Bryan Adams-féle fotósorozatot is, ami különösen érdekes volt, mert híres embereket mutatott be, tőlük szokatlan formában. Hol erőteljesebb, hol őszintébb megvilágításban.  (Igen, ez a zenész Bryan Adams!) Ezen felül még további három sorozat is volt, de az összes közül a két említett emelkedett ki. Rendszeresen vannak érdekes kiállítások, úgyhogy érdemes figyelni az oldalukat. :) Tipp: Teljes mértékben készpénz mentes hely, úgyhogy csak bankkártyával lehet jegyet venni! Nekem is elég kalandosra sikerült a jegyvásárlás, de mivel a svédek hiper cukik voltak, sikeresen elsimítottuk a dolgot. :) 

KUNGSTRÄDGÅRDEN 



A Királyi Palotával szemben található egy viszonylag nagy park. Ez a címet viselő Kungsträdgården, ami tökéletes helyszín egy kis padon ücsörgéshez, erőgyűjtéshez. :) A kilátás innen is csodás, ahogy az összes többi helyről is, illetve a szökőkutak még tovább emelik a park fényét. Az egyik végén a part, a másik végén a villamosmegálló vár, ami egyenesen a Djurgården szigetre visz. (Jelenleg a Sergels Torg-i megálló nem üzemel, legalábbis az ottjártunkkor innen indult a villamos.) Árnyékos, fákkal teli hely, ahol az ember szívesen ejtőzik két látnivaló között. 

A VÁROSI KÖNYVTÁR


Jó molyhoz híven, idén erre is szakítottam időt. :) Igazán különleges épülethez volt szerencsém, ugyanis a stockholmi könyvtár egy kupolás, kör alakban berendezett hely. Először ilyet Delftben láttam, azóta nem, úgyhogy már ezért is elég izgatott voltam. :) Szerencsére nem kellett fizetni a belépésért, de alkalomadtán tutira beiratkozom majd, mert nem csak svéd, hanem angol, francia, de még latin könyvek is vannak itt! Fantasztikus hely, egy óráig csak mászkáltam és járkáltam a polcok között. Zseniális gyerekrészleg is van, feltétlenül érdemes megnézni. :) Itt látható a cím, illetve a nyitvatartás is. Amikor én ott voltam, nem kellett semmit sem fizetni, remélem, ez azóta sem változott. :) A könyvtár előtt pedig egy szép, rendezett kis parkos terület található, egy nagyobb tóval és árnyékos padokkal. Mellette pedig egy Pressbyrån, ahonnan szuper kávét és fahéjas csigát lehet beszerezni reggelire. :) Szerintem ennél klasszabbul nem is lehet kezdeni egy napot!

És ha valaki még programra vágyik ezen felül, akkor... 

...van még egy ötletem! :) Solnától nem messze, egy nagyobb területen található a Bergianska Trädgården, ami akár tömegközlekedve is viszonylag könnyen megközelíthető. :) Ez egy csodaszép botanikus kert, tele szebbnél szebb virágokkal, zöldségágyásokkal, gyümölcsöskerttel, üvegházzal és tóparttal. Én az interneten leltem rá, egyébként korábban nem hallottam róla. Hazafelé ugrottunk be ide, mert nagyon-nagyon közel van az autópályához, így épp hogy csak egy kisebb kitérőt kellett érte tenni. Gyönyörű, hatalmas parkos kert, ahol békésen pihenő nyári ludak, kacsák és vízililiomok kísérik az utunkat. Ha ez még belefér, akkor feltétlen sort kell keríteni rá! Maga a kertlátogatás nem kerül pénzbe, a kisebb-nagyobb épületekbe való belépés viszont igen. Szerintem levezető programnak is szuper, minket egészen kikapcsolt az itt eltöltött másfél órácska. :) 


Első körben ezeket ajánlanám, de ezen felül még bőven van látnivaló Stockholmban és Stockholmon kívül is. Tervezek még írni más helyekről is, hátha adok ötletet, újabb utazási tervet bárkinek. :) Köszönöm a kitartó figyelmet, hamarosan folytatom a sort! :)

(Képek forrása: saját)

Hasonló bejegyzések

2 megjegyzés

  1. Na, ha valaha Stockholmba látogatok, ehhez a poszthoz fogok visszatérni. :) Mellesleg nagyon meghoztad a kedvem a városhoz, úgyhogy felvésem a listámra! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, köszönöm a bizalmat, remélem, adtam néhány jó ötletet. :) Ennek nagyon örülök! :) Nagyon kíváncsi lennék egy Stockholmos beszámolóra a te tolmácsolásodban. :)

      Törlés