8 dolog, ami miatt rajongok Svédországért

július 29, 2016

Tulajdonképpen ez is egy olyan téma, amiről ódákat tudnék zengeni, amióta csak ott jártam. Nem gondoltam volna sosem, hogy nekem valaha is esélyem, lehetőségem lenne csak úgy elutazni Svédországba, pláne nem ilyen hosszú időtartamra. Ezt is csak úgy az élet hozta. :) A dolog ott kezdődött, hogy a barátom, aki informatikus, meghívást kapott egy svéd céghez. Ez alaposan felbolygatta az életünket, hiszen a mai világban bármennyire is dívik az online kapcsolattartás, ez a valóságban jóval több akadályt állított elénk. Voltak mélypontok, lehetetlennek tűnő megoldások, mégis itt vagyunk. Lassan két éve és még bírjuk. :) Ráadásul már nem is kell olyan sokáig, mert ha minden jól megy (márpedig jól fog menni, mostanában rákaptam a pozitív mantrázásra), akkor januárban mesterdiploma - franciatanárnő leszek :) - és végre irány a real life

Szóval, mint látható, Svédországhoz lassan egy kétéves kapocs fűz, így nem meglepő, ha hevesen dobban a szívem, valahányszor szó esik az országról. De ez a vonzódás már jóval korábbra datálható, amikor tudtomon kívül kapcsolatba kerültem a svéd dolgokkal. Csak egy szót mondok: IKEA. Nálunk otthon túlnyomó többségben Ikea bútorok vannak. Legfőképpen azért, mert többféle bútorral variálható, letisztult, modern stílust képvisel, sőt, ha úgy adódik, akár személyre is szabható. :) A másik ilyen a svéd gyermekversek című kötet, amit a bátyám kapott még régen ajándékba, majd én is gyakran forgattam ezt a bűbájos verseskötetet. :) Megunhatatlan cukigombóc!

Az egyetemen, az őszi félévben, volt egy Mikrotanítás nevezetű órám. Egymásnak tartottunk mikroórákat, kb. 10-15 perceseket, amiben az első alkalommal egy általunk választott témáról kellett mesélni. Naná, hogy Svédországot választottam. :) Ekkor ástam bele magam úgy igazán az érdekességekbe, ráadásul egy pöpec diasort is készítettem hozzá. Sajnos nem volt elég az idő, 10 perc szörnyen kevés, ha a svédekről kell mesélni, de itt nincs időkorlát, szabadon írhatok, ameddig csak szeretnék. :)

1. A természetbarát szemlélet

Gyakorlatilag bárhova nézek, mindenütt ott a természet. Az autópályák mellett a fenyőerdők, a tavak, a rengeteg vadaspark, a madarak (iszonyú sok a sirály és a varjú!), illetve tudtátok, hogy 1908-ban itt épült fel Európa első nemzeti parkja? Hát nem klassz?! Ráadásul az ittenieknek nagyon fontos a környezetvédelem, kötelező a hulladékot szelektíven gyűjteni. Minden társasházhoz tartozik egy külön szeméttároló, ahol mindenki szelektálva dobálja ki az oda való dolgokat. Ennek egyébként igen nagy részét, több, mint 90%-át újra is tudják hasznosítani.

2. Stockholm 


A fővárosról csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Egyszerre modern és hűvös, tradicionális és természetközeli, óriási és bejárható. Látszólag ellentmondásos tulajdonságok ezek, de higgyétek el, mindegyik vonatkozik rá! Egy 14 szigetre épült városról van szó, ezért is nevezik gyakran Észak Velencéjének is. Szerintem találó név. :) Ha az ember a vízpart mellett sétál és közben gyönyörködik a szépséges, egyedi épületekben, vagy éppen kompozik két sziget között, netán a köröző sirályokat nézi, olyan béke és nyugalom szállja meg, ami kevés helyen adatik meg. Én mindig ezt éreztem eddig. Hiába nagyváros, valahogy annyira emberléptékű maradt, hogy fel sem tűnik az a nagy tömeg. Ott lakni egészen más tészta, én csak a turistáskodós nézőpontot ismerem. Ami még mellette szól: az ember mindig talál valami új zugot, új helyet, amit eddig nem ismert. Tele van meglepetésekkel, váratlan szépségekkel! 

3. A konyha


Mert az élet nem áll meg az Ikeás húsgombócnál (köttbullar) barna szósszal és áfonyalekvárral. Noha a svédek imádják az áfonyalekvárt, tényleg kb. minden húshoz ezt eszik, ennek egy elég banális oka van. Az itteni éghajlaton a bogyószedés a menő. Nyáron minden valamire való svéd kivonul a természetbe és tele szedi a kosárkáját színes bogyókkal, közben hódol a természetbarát életnek. (lásd 1. pont) A gombócon kívül lehet itt enni különböző péksüteményeket (a fahéjas csiga, azaz a kanelbullar kedvelt reggeli sütike a kávé mellé), vagy tejben főtt tésztát szafaládé szerű kolbászfélével, amit pici olajon sütnek ki és, tádááám, lekvárral eszik, vagy hallevest. Ez utóbbi elkészítési módja egyébként egyénenként változik, mindenki úgy készíti, ahogy szeretné. :) Husi mindig van, ahogy saláta, vagy párolt zöldség is. A svédek egészségesen élnek. Sőt, egyes családoknál még szokásban van az is, hogy hétköznap nem esznek édességet sem a gyerekek, sem a felnőttek (kivéve a fikabröd, az más, annak külön kultusza van :)), hanem csak hétvégén nassolnak. De akkor annyit, amennyit kedvük szottyan!

4. A svéd nyelv

Már a köszönéssel (Hej) levettek a lábamról, hát még az olyan szavakkal, mint a nyitva (öppet) vagy a köszönöm. (tack) Dallamos nyelv az övék, amit alig várok, hogy elsajátíthassak kicsit magasabb fokon. A jövő évi bakancslistámon szerepel a svéd tanulás, úgyhogy előbb-utóbb ezen szavak listája is szépen bővülni fog. :) Egyébként a hangsúlyozás is igen fülbemászó, szinte énekelnek, amikor bemondják a városneveket a vonaton. :)

5. A svéd kultúra 

Selma Lagerlöf, a Nils Holgersson szerzője volt az első nő, aki irodalmi Nobel-díjban részesült. Nem véletlenül, hiszen a vadludakkal való utazás eredetileg földrajzkönyvnek indult, mégis olyan morális kérdések szövik át, melyek titkon, szinte láthatatlanul nevelik érzékenyebbé a gyerekeket. Nekem is nagy kedvencem a könyv, tavaly olvastam és bátran kijelenthetem, felnőttként is óriási élmény! Lagerlöfön kívül ide tartozik még Harisnyás Pippi, aki Astrid Lindgren nevéhez fűződik, valamint a Millenium trilógia népszerű írója, Stieg Larsson is. Ez utóbbi sorozathoz tartozik egy bizonyos Millenium túra nevezetű program, ahol az érdeklődők bejárhatják a regényben taglalt helyszíneket. Magam is barangoltam nemrég egy kicsit Södermalm negyedében, ráadásul tudtomon kívül lefotóztam Mikael Blomkvist lakását is. :) Meseszép innen a kilátás, rálátni az egész óvárosra, a Gamla Stanra! Rajtuk kívül még számtalan szerzőt lehetne felsorolni, de ők talán a legismertebbek. A zene is igencsak felszálló ágban van. Elég csak az ABBA-ra gondolni, az örökzöld számaikra, de rajtuk kívül van itt még Roxette, Ace of Base, vagy az újhullámosok, mint Avicii, Zara Larsson, Darin vagy Måns Zelmerlöw, a tavalyi Eurovíziós Dalfesztivál győztese. A filmes élbolyba tartozik Ingmar Bergman, Ingrid Bergman és Greta Garbo. Olyan művészek, akiknek neve összeforrt az eleganciával, az európai profizmussal. 

6. A Dala ló

Dalarna megyében, Nusnäsben született meg Svédország jelképe, ez a tradicionálisan pirosra festett, népi motívumokkal díszített falovacska. Igazi törékeny kecsesség és szépség árad valamennyi lovacskából, mely már kapható kék, fehér, fekete, illetve a hagyományos piros színben is, de ez utóbbi az autentikus. Tavaly, a bolhapiacon szereztem magamnak egy eredeti lovacskát, mert a boltokban aranyáron adják. Jobb helyeken van, hogy 300 SEK-et (~9800 Ft-ot) is elkérnek érte, így az én bolhapiaci áram (talán 45 SEK, vagyis 1470 Ft körüli összeget fizettem érte) jóval alacsonyabb, mint az eredeti ár. Méretekben is lehet válogatni, picurkától egészen az órási falóig bármilyet választhat az ember. A határ a csillagos ég és a pénztárca végessége. :) Természetesen, jó jelképhez híven, visszaköszön párnahuzatokon, szalvétán, kis díszeken, nagyjából mindenen, amin csak szerepelhet. 

7. A bolhapiac 

Először Hollandiában találkoztam hasonló bolhapiaccal, ahol az emberek összeszedegetik a régi, már megunt dolgaikat, kiviszik a piacra és általában jelképes összegekért eladják. Itt, Svédországban is elég elterjedt szokás. Tudom, hogy otthon is van ehhez hasonló, de itt azért kicsit menőbb dolgokra lehet bukkanni. :) Legutóbb Täbyben jártunk, ami a honlap szerint Svédország legnagyobb bolhapiaca. Kicsit megtévesztő a cím, az ottjártunkkor közel sem volt annyira hatalmas, hogy bejárhatatlan lett volna, de így is találtam vásárfiát. :) Vettem két mesekönyvet (egy angolt és egy svédet), bébiruhát a leendő unokahúgomnak és anyukámnak is találtam jó áron ajándékot. Ja, meg találtunk házi sütit, remélem, kibírja hazáig. :) Gyakorlatilag bármit találhat az ember. Főleg ruhákat, könyveket, játékokat árul a többség, de vannak itt antik bútorok, varrógépek, egyéb alkatrészek, amik másoknak kinccsel érhetnek fel. Tavaly is jártunk egy bolhapiacon, az Uppsalában volt, egy jóval kisebb területen, de ugyanannyira megkapó és magával ragadó ez a színes forgatag, bárhol is járjon az ember. :)

8. A kastélyok


Akármerre is jár az ember errefelé, mindenütt olyan táblákba ütközik az utakon, hogy "slott". Ez jelzi nekünk, hogy a közelben egy szépséges kastély van. :) A leghíresebb persze a Királyi Palota, ami Stockholmban található, de közel sem olyan díszes kívülről, mint a nyári rezidencia Drottningholmban. Ez utóbbi kastélyt tavaly látogattuk meg, egy kisebb kirándulás keretében.
Hatalmas, monumentális épület, amibe kicsit elszédül az ember, annyi a látnivaló. Belül is díszes, szépen berendezett szobák várják a látogatókat, ezen kívül óriási parkja tele van különféle, itt lakó madarakkal. Főleg nyári ludakkal, kacsákkal és hattyúkkal találkozhatunk séta közben. :)


A másik palota, ami Mariefredben található, szintén elég híres és közkedvelt, de jóval kisebb, mint a fényűző, kissé Versailles-t idéző Drottningholm. A Gripsholmi palota, bevallom, nekem kicsit jobban is tetszett, mert emberközpontúbbnak találtam. :) Kevésbé fáradtunk el a sok látnivalóban, de egyszer mindkettőt érdemes megnézni! Főleg Marifredet, ami Stockholmtól sem elérhetetlen, mindössze másfél óra. Ráadásul egy csodaszép tó mellett található, de ez kb. minden kastélyra jellemző. :) Idén is kiszemeltem már egyet, szerintem majd arról is hozok képeket és beszámolót is. :)

Svédország annyira sokszínű, hogy még rengeteg oldaláról lehetne mesélni, de kezdetnek most ennyit elegendőnek gondolok. :) Még három hétig maradok itt, addig bőven lesz mit megnézni, fényképezni, aztán beszámolni róla. :) Nagyon szeretek itt lenni, előre félek, hogy milyen lesz megint itt hagyni az én kis "csoda buborékomat". Addig viszont kiélvezek minden pillanatot, hogy elraktározhassam! :)

(Képek forrása: Google + saját)

Hasonló bejegyzések

2 megjegyzés

  1. Szeretek minden lehetséges területen sorban és rendezetten haladni,ezért időrendi sorrendben haladok az olvasással. A bemutatkozást leszámítva ez az első bejegyzés és úgy gondoltam,megjegyzem,hogy nagyon tetszik! A stílusa is és az elrendezés,már rá is vetem magam a következőre!! :) Je c'adore! *-*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, Dorci! :)) Jólesik, hogy ezt írod, köszönöm szépen! :)

      (Csak egy apró megjegyzés: Je l'adore. :) A le lesz a tárgy, excuse-moi a belekotyogásért. :))

      Törlés