Téli olvasmányok

november 27, 2017

Hihetetlen, hogy így eltelt az idő, és már a tél első hónapja toporog a küszöbön. Nálunk már egyszer a hó is esett (sajnos elég hamar elolvadt), de a nappalok érezhetően rövidebbek, délután 3-kor kíméletlenül sötétedik, és hipp-hopp esti hangulatom lesz. Ilyen időkben, amikor az ember amúgy is kicsit fáradékonyabb, jólesik bekuckózni egy olyan könyvvel, ami akár a télhez, akár a közelgő karácsonyhoz jó menekülési útvonalat jelent a hétköznapi rohanásban. Ehhez hoztam néhány ötletet.

1. AGATHA CHRISTIE: Gyilkosság az Orient expresszen 

Stílszerű rögtön egy krimivel kezdeni, de a Helikon kiadó által újra kiadott regény ezúttal tényleg gyönyörűséges borítót kapott, ahol ott díszeleg a nagy havazásban elakadt luxusvonat. Már ha rápillantok, egyből a film ugrik be (az 1974-es adaptáció, nem a mostani, azt még nem láttam), és az a kietlen, kissé kopár, hótakaróval borított táj, amit az utasok látnak a kabinjuk ablakából. 
A történetet senkinek sem kell bemutatni, Agatha néni egyik leghíresebb regényéről van szó. Nekem az egyik személyes kedvencem is, amit 6 évvel ezelőtt olvastam el, de nagyon megtetszett, és még a film után is képes volt új oldaláról megmutatkozni. Szerintem az egyik legizgalmasabb krimi, nálam egyértelműen a lista csúcsán áll. 

2. CAMILLA LÄCKBERG: Jéghercegnő

Maradva a krimi vonalon, a Fjällbacka sorozat első részét is ide tenném. Én eleve november végén, december elején kerítettem sorra, még tavaly, amit különösen lebilincselőnek találtam, főleg a közepétől fogva. Számomra kicsit nehezen akart elindulni a történet, sokáig egy helyben toporogtam vele, de a felétől valahogy felgyorsultak az események, és Camilla is kezdett belejönni az írásba. 
Ezután nem vártam sokáig a következő résszel sem, és azóta elég sok kötetet elolvastam már. Decemberben tervezem is folytatni, mert kíváncsi vagyok, hogyan is alakul Erika és Patrick élete. Számomra ez a krimi a benne szereplő emberek miatt érdekes, akik megszínesítik és életet lehelnek a történetbe, illetve Fjällbacka miatt is, ami szinte önálló szereplővé nőtte ki magát a könyvek során. Az eddigi történetek függvényében bátran kijelenthetem, hogy letehetetlen, pörgős és izgalmas könyvekről van szó, melyek egy kis svéd szigeten játszódnak, Göteborgtól nem messze. 

3. J. R. R. TOLKIEN: Karácsonyi levelek

Megkésett karácsonyi ajándékként ezt a történetet választottam még tavaly, amit a szüleimtől kaptam  meg január elején. Akkor nem szerettem volna már ünnepi témájú könyvet olvasni, inkább tartogattam, hogy ezzel is tudjak hangolódni, ha eljön a karácsonyi készülődés ideje. Nem is csalódtam, sőt, teljesen elbűvölt ez a karácsonyi levélgyűjtemény, amit Tolkien írt meg évről évre gyerekei számára. Fáradságot és fantáziát nem kímélve, levélről levélre rajzolódik ki Karácsony Apó és kis segítőinek élete, akik minden év karácsonyán roppant elfoglaltak, hogy időben elkészüljenek a gyerekek ajándékaival. Mindegyik levélkéből süt a szeretet, az odafigyelés, a törődés. Ahogy Tolkien megírta, megrajzolta, és a reszketeg, apókás írást is mímelve lefesti az Északi sark életét, az egyszerűen magával ragadó. Ha bájos, szívet melengető olvasmányra vágytok, ezt jó szívvel tudom ajánlani!


4. L. M. MONTGOMERY: Anne karácsonya

A kissé rózsaszín mázú novellafüzér hozza a szokásos Mongomery stílust, de karácsonykor különösen jólesik elmerülni ezekben a lélekmelengető történetekben, amik felhívják a figyelmet a karácsony valódi értékére. Hiszen pénzen manapság bármi megvehető, de a szeretet az, ami igazán  számít. Hogy azokkal legyünk, akik fontosak nekünk. Ez az az időszak, amikor az ember belül is ünnepi díszbe öltözteti a szívét-lelkét, amikor őszintén, gyermeki lelkesedéssel lesi a kivilágított házakat, várja a karácsonyfa díszítést, és azt az estét, amikor egy kicsit mindenki visszarepül az időben és felidézi a régmúlt karácsonyokat. 

Amikor kicsi voltam, Anyáék díszítették fel a fát, mi csak vártunk a hívó szóra. Ahogy elkészültek a szüleim, egy picike csengettyű szólt, és elénk tárult a gyönyörű, csillogó-villogó fácska, alul a masnis, becsomagolt ajándékokkal. Mielőtt kibontogattuk volna a csomagokat, közösen elénekeltük a Mennyből az angyalt. Ez azóta hagyomány. Ha a nagyszüleimnél karácsonyozunk, ott is így van, mielőtt asztalhoz ülünk. Sosem felejtem el ezeket az emlékeket, és ha egyszer én is anya leszek, biztos vagyok benne, hogy ezt a hagyományt tovább fogom örökíteni a saját gyerekeim számára is. Hogy tudják, ilyenkor mi a fontos, és igazán értékeljék ezeket a pillanatokat. 

5. RACHEL COHN - DAVID LEVITHAN: Dash és Lily - Kihívások könyve 

Tavaly karácsonyra kaptam a barátom szüleitől ezt a könyvet, amire már rég vágytam. Egyrészt azért, mert többen is dicsérték, másrészt a borítója is különösen megkapóra sikerült; színes, élénk színekben pompázó, hópelyhekkel tarkított szépség. Persze a történet sem okozott csalódást, minden percét élveztem. Dash, a mogorva srác, és Lily, a karácsonymániás lány varázslatos találkozását meséli el ez a könyv, ami messze nem egy tinglitangli történet, hanem nagyon is komoly, olykor felnőtteket meghazudtoló gondolkodású fiatalok életébe is bepillantást enged. Talán ezért is számít különlegesnek, mert túllépett a tipikus tiniregények hangulatán, és bemutatja, olykor igenis nehéz a karácsony, mert a családunk, az életünk nem teszi lehetővé, hogy megéljük a csodát. Bár Dash szinte a könyv végéig kétkedő és mufurc, Lily bebizonyítja számára, hogy sokszor elég egy egészen apró dolog, és máris más színben látjuk a világot. Tüneményes történet két fiatal egymásra találásáról. 

(Képek forrása: 1, 2, 3)

Hasonló bejegyzések

0 megjegyzés