Az 5 kedvenc svéd emlékem

május 05, 2017

Ha csokorba szedném mindazokat az élményeket, amiket az elmúlt években átéltem, nehéz lenne őket sorba állítani. Ez a lista nem is tartalmazza az összeset, de ha mérlegelni kell, vannak kifejezetten kiemelkedő emlékek, amikre bármikor meleg szívvel gondolok vissza. Nem tudom őket sorrendbe állítani, úgyhogy a mellettük levő számok nem mérvadóak. :) 

#1 Kolmården Djurpark

Ez a fantasztikus állat- és élménypark a Skavsta reptértől nem messze, Nyköpinghez közel található. Régóta ácsingóztam már, hogy láthassam, de a honlapját látva, kissé megrettentem a jegyáraktól. És mégis teljesült az álmom! Leginkább a hópárduc, illetve a delfinshow miatt voltam teljesen magamon kívül az izgatottságtól, de ezen felül sokkal többet kaptam. Egy egész napot töltöttünk el ott, szinte minden négyzet-centimétert alaposan bejárva. Ha csak a fóka- és delfinshowra, a hópárducra, a medvebocsokra, a tigris oázisra, vagy a szafaris kifutóra gondolok, melegség járja át a szívem. Talán az egyik legkülönlegesebb élmény a felvonón való szafari barangolás volt, ami teljesen egyedi megoldás. Madártávlatból belátni egy ilyen hatalmas területet egészen más. :) Ha tehetném, évente visszatérnék ide, annyira csodás az egész!


#2 Malmö és környéke

2015 nyarán 4 napot töltöttünk el Malmőben. Első nap Lundba vonatoztunk, ami híres az egyeteméről, a katedrálisáról, és a csodás botanikus kertjéről. Érdemes átruccanni, ha már Malmőben jár az ember! Másnap Koppenhágába utaztunk az Øresund hídon keresztül, mely vasúti- illetve autós közlekedésre is alkalmas. Amikor először megpillantottam a tengert, szinte kislányos sikkantást hallattam. :) Mivel a dán fővárosban már korábban jártam, ezért voltak ismerős helyszínek, mégis más élmény volt felnőtt szemmel látni. Legjobban a Kishableány szobrot, illetve az Andersen Múzeumot vártam, de a kikötő, a híres Nyhavn is felejthetetlen a színes házacskáival. Jó meleg napot fogtunk ki, még a vállam is kissé leégett, pedig ez Északon nem szokás. :) Utolsó előtti nap Malmőt barangoltuk be keresztül-kasul. A Közlekedési Múzeum és a Malmö Stad szinte egész napos elfoglaltságot nyújtottak, így a belvárosnak csak egy kisebb részét tudtuk megnézni. Azt hiszem, egész klassz képet kaptunk így is. :) Elutazásunk előtti délelőtt sétáltunk ki a tengerpartra. Bár láttam már korábban tengerpartot, a malmőit nehezen felejti el az ember. Hogy a skandináv hangulat, vagy a háttérben sziluettként kirajzolódó híd teszi, nem tudom. Csodás napokat töltöttünk el itt együtt, imádtam az egészet! 


#3 Jávorszarvas simogató

Igen, igen, jól látjátok! Utánozhatatlan élmény egy magamfajta állatbolondnak. :) Uppsalától nem messze, másfél órás autózásra található Leffe és az ő kis jávorszarvas parkja, a Gårdsjö älgpark. Egy családi vállalkozásról van szó, melyet a főnök, Leffe igazgat. Négy nőstény-, illetve négy hím szarvassal büszkélkedett az ottjártunkkor, úgyhogy ez a szám valószínűleg változott azóta. Ez a svéd ember hihetetlen szeretetben és békében nevelgeti a saját állatait, akiket, hála a speciális kiskocsiknak, az arra érdeklődők is megtekinthetnek. Maga a túra nem hosszú, legfeljebb 30-40 perces, de annál nagyobb a meglepetés, amikor ezeket a hatalmas állatokat néhány méterre szemügyre veheted. Mi több, a bátrabbak simogathatnak is. :) Én a bundájukat is megtapogattam, ami furcsa, olajos érzetű (a hideg miatt, persze), és a pihe-puha agancsukat is. :) Sajnos a bébi szarvast csak távolról láthattuk, de még így is az egyik legszuperebb svéd program volt. Nem hinném, hogy létezik hasonló lehetőség testközelből megpillantani ezeket a páratlan lényeket. 


#4 Mariefred

Mariefredről már írtam korábban, hiszen itt található a híres Gripsholm kastély, de ezen felül maga a városka is utánozhatatlan bájjal rendelkezik, ami a svéd kisvárosokra jellemző. Az ember szívesen eltölt itt egy fél napot, miközben lesétál a partra, eszik egy jó fagyit és kellően kibámészkodja magát a kastélyban is. :) A kastély éppen megfelelő méretű: nem hatalmas, nem veszik el benne az ember, és éppen annyi a látnivaló, amit még egészségesen be lehet fogadni. A kertje pazar, virágmezők és tópart fogadja a látogatókat, úgyhogy fotózásra, gyönyörködésre is kiválóan alkalmas. Az egyik legkedvesebb helyem, ahol valaha jártam. Szívesen visszatérnék ide (is). :)


#5 Linnés Hammarby

Carl von Linné, a híres svéd botanikus, élete jelentős részét Uppsala mellett, egy kisebb birtokon töltötte el. Rajzai, kisebb grafikái és birtoka ma is megtekinthetők. Remek programlehetőség a közelben levő turisták számára. :) A helyszín egy mesés paradicsom, zöldellő környezet és virágerdő fogadott bennünket augusztusban, amikor ide kirándultunk. Korábban is néztem már, hogy érdekes lehet, de végül tavalyi búcsúprogramnak ezt a helyet választottuk. A házban angol nyelvű körbevezetés is igénybe vehető, illetve ezen felül érdemes bejárni a sziklás-erdős birtokot, ami a birkákkal és lovakkal igazi mesebeli díszletet szolgáltat a csodás házhoz. Télen kész meseország, az év többi hónapjában pedig magunk is végigkövethetjük, ahogy a természet ébredezik, virágzik, végül pedig nyugovóra tér. 


Igyekeztem olyan helyekről írni, amiket a korábbi posztjaimban még nem soroltam fel. Természetesen továbbra is képtelen vagyok betelni Stockholmmal: az óvárossal, a Skanzennel, a Djurgården szigettel; az uppsalai dómmal, Sigtunával, és a kedvenc helyeimmel, de ha valaki megkérdezné, ezeken felül miket ajánlanék, akkor ezeket mondanám. Mindegyikhez varázslatos és különleges pillanatok fűznek. :)

(Képek forrása: saját)

Hasonló bejegyzések

0 megjegyzés