Birka, a svéd vikingsziget

március 21, 2017

Larawyn posztja adta az ötletet, habár nem teljesen vikinglányokról fog szólni. :) Amikor a legelső nyári utazásomat terveztem Svédországba, eldöntöttem, hogy mindenképp szeretnék hajókázni egyszer. Nem csak a szigetbeli kompon, hanem egy igazi kirándulóhajón. Ehhez a barátom is nagyszerű alanynak bizonyult, úgyhogy közösen kezdtünk keresni a legmegfelelőbb célpont után. Végül az egyik munkatársának köszönhetjük Birkát, ami valóban szuper választásnak bizonyult.

Hajóval két órára található Stockholmtól, ami nem máshonnan indul, mint a mesés Városháza melletti hajóállomásról. Már a kezdéstől odáig voltam. :) Maga az utazás nagyon békés, ráadásul a hajó emeletén fantasztikus a kilátás. Igaz, ami igaz, augusztusban is meglehetősen szelesek már a napok, így jól jött a plusz meleg ruha. Én rettentő mód élveztem a hajókázást; fényképeztem, bámészkodtam és reméltem, hogy a sziget is sok érdekességet fog mesélni nekünk.


Svédország legelső városának tartott település, Birka, korának, a 9. századnak, legfontosabb tengeri támaszpontja volt. Meglehetősen közel feküdt a fővároshoz, mégis védett helyen, a Balti tenger szívében. A 700-as évek végén alapított Birkát közel kétszáz évig lakták. Később, bizonyos politikai körülmények miatt, a lakosság zöme átköltözött Sigtunába, a közeli városkába. Fontos szerep jutott még egy német szerzetesnek, Ansgarnak, aki itt alapította meg Svédország első keresztény közösségét. Emlékére külön emlékművet állítottak fel a sziget egyik legmagasabb pontján. Az egykor 700-1000 fős lakosságú hely mára inkább turistalátványosság, ugyanakkor jelentős örökség is. A Unesco Örökségi Listáján is előkelő helyen szerepel, hiszen olyan sírokat, viking korabeli edényeket, ruhákat, történelmi emlékeket rejt magában, ami megóvásra érdemes. A mai napig folynak ásatások, kutatások, melyek során újabb és újabb kincsekre bukkannak a helyi régészek.

Miután partot értünk, rögtön elénk sietett a helyi turistavezető, aki angolul tartott előadást a szigetről, illetve körbe is vezetett minket a fontosabb helyszíneken. Andreas, a vezetőnk, helyi ruhába bújva magyarázott, ráadásul külön értékeltem, hogy szépen, érthetően beszélt. Még én is tudtam követni. Maga a sziget meglehetősen lakatlan, emberrel nem is igen lehet találkozni, viszont birkákba könnyen botolhat az ember. :) A túra során láttunk helyi házikókat, egy kisebb hajót, illetve egy meglehetősen aprócska múzeumot is, melyben az eddigi ásatások eredményeit adták közre. Emellett rendszeresen szerveznek különféle programokat, workshopokat és a gyerekek számára is igyekeznek érthetően, játékosan mesélni erről a különleges korról. Nyáron érdemes csobbanni is egyet a vízben, erre külön partszakasz is rendelkezésre áll. Mivel a hajó csak néhány óráig marad, ezért ügyesen kell beosztani az időt. Hipp-hopp eltelik, főleg ha az ember kicsit alaposabban szétnéz. :)


Ha valaki Svédországban nyaral, ráadásul hosszabb ideig, annak tökéletes választás lehet ez a kisebb kirándulás. Azóta is egy csodaszép napként őrzöm az emlékezetemben. :)

További információk: http://www.birkavikingastaden.se/en/
(Képek forrása: saját, Pinterest)

Hasonló bejegyzések

0 megjegyzés